SENI ITU LUAS

Kenali apa itu seni,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Wednesday, March 24, 2010

Masalah dan Penyelesaiaannya

Pelbagai masalah yang dihadapi oleh manusia di dunia ini,yang membezakan masalah itu hanyalah berat atau ringan masalah yang dihadapi itu.Saya juga mempunyai satu masalah iaitu sifat sensitif yang terlampau terutama dengan orang yang terdekat dengan diri saya contohnya dengan ibu bapa dan adik -beradik saya.
Saya sendiri terasa pelik mengapa saya boleh menjadi sensitive sedangkan perkara yang dilakukan oleh mereka hanyalah kecil sahaja atau boleh di anggap sebagai gurauan.Contohnya saya sedang menonton television yang siarannya saya minati tiba-tiba abang saya datang dan menukar siaran lain, saya meminta dia menukar kembali kepada rancangan yang saya tengok tadi tetapi abang saya buat tidak endah,disebabkan sikapnya itu saya terasa dan mula tidak boleh bercakap dengan sesiapa sahaja yang tinggal di rumah saya.Kadang-kadang saya tidak boleh bercakap dengan mereka sampai tiga atau empat hari.
Di sebabkan masalah diri saya yang terlalu sensitive ini boleh menimbulkan masalah lain kepada saya,seperti tension.Bila tension saya tidak dapat membuat sebarang kerja,dan mood saya juga mula berubah, saya menjadi cepat marah.Masalah ini benar-benar merisaukan saya.Kerana orang yang tidak bersalah turut menjadi mangsa amarah saya.Saya tidak berniat sebenarnya untuk melakukan begitu tetapi ia terjadi di bawah kawalan saya kerana terlalu mengikut perasaan marah saya.Masalah-masalah ini muncul hanya disebabkan sifat sensitif saya yang terlampau.
Langkah yang sewajarnya untuk mengatasi masalah ini perlu di ambil dengan segera agar masalah ini tidak berlarutan.Supaya diri saya tidak terus terbiasa dengan sifat sensitive ini saya telah mengambil beberapa untuk mengatasi masalah ini.Saya rasa langkah-langkah ini mampu juga mengawal masalah-masalah yang timbul dari sifat negative saya itu.
Langkah pertama saya ambil untuk mengatasi masalah ini ialah cuba memahami minat yang ahli keluarga saya suka dan cuba berkongsi minat yang sama supaya saya tidak berkecil hati dengan mereka.
Langkah yang kedua yang saya ambik ialah cuba mengawal emosi bila terasa supaya tidak marah kepada orang yang tidak bersalah.Cuba bertenang dan membuat aktiviti yang boleh melupakan kemarahan saya contohnya cuba melukis,membaca majalah atau novel dan sebagainya agar emosi menjadi lebih tenang.
Langkah yang seterusnya ialah banyak membaca buku motivasi agar dapat memunasabah diri.Ini bertujuan belajar mencari cara atau mempelajari bagaimana cara untuk menenangkan diri apabila terasa atau marah kepada seseorang.Dan cuba mempratikan cara-cara yang terdapat dalam buku tersebut.
Langkah yang seterusnya ialah mengurangkan sifat mudah terasa atau terlalu sensitive dengan cara sentiasa memunasabah diri.Ini supaya saya sedar silap dan salah saya.Supaya saya tidak hanya menunding jari kepada orang lain sahaja.
Langkah-langkah yang saya ambil ini boleh membantu saya dalam menyelesaikankan masalah saya hadapi.Walaupun bukan sepenuhnya dapat menyelesaikannya masalah ini tapi sekurang-sekurangnya menbantu saya mengurangkan bebannya.

No comments:

Post a Comment